Nigeria og Bangladesh: Presset mot de kristne er stort

Til tross for forfølgelsen går Guds rike frem

Leah Sharibu var 14 da hun ble kidnappet og bortført (Foto: CSW).

Leah Sharibu var 14 da hun ble kidnappet og bortført (Foto: CSW).

Takk til deg som er bønnevenn, det betyr mye. Det er stadig mennesker som velger å bli med i denne flokken, i denne bønneringen, som ber for den forfulgte kirke. I dag er det to land som er høyt oppe i mitt hjerte, som jeg håper du kan ta med deg i dine bønner.

Nigeria
Husker du Leah Sharibu? I disse dager fyller hun 21 år. Hun – og over hundre jenter – ble tatt som gisler av Boko Haram. Da var Leah 14 år. Hun var den eneste kristne. De andre, unntatt noen som døde, ble løslatt, men Leah ble værende i fangenskapet. Hvordan fødselsdagen hennes blir markert vet vi ikke. Men livet hennes er av Boko Haram gjort til en tragedie.

Nylig var det en global bønnesamling for Nigeria, her ble Leah – og andre som blir forfulgt for sin tro – løftet frem i bønn. Terroristene som kidnappet henne, har erklært Leah som en «slave for livet». Vi vet at Jesus er den som kan sette mennesker fri: Her og nå, men også i et evighetsperspektiv.

Det er ikke første gangen vi ber for Leah, men vi gir ikke opp, vi kaster våre bekymringer på Ham som er i stand til å bære dem.

Bangladesh
Vår trofaste partner i Bangladesh har akkurat sendt oss en hastemelding. På grunn av sikkerhetshensyn kan vi fortsatt ikke skrive hans navn. Han ønsker at vi skal være med å be for en bror i Kristus, som nylig har plantet en husmenighet. De lokale mullaene la merke til dette, og det endte med at han ble stilt til veggs og måtte svare for seg.

De ransaket huset hans og fant noen bibler. Lederen for mullaene ropte: «Bibelen er ikke Guds ord, men en bok skrevet av jøder og kristne.» Det endte med at de utøvde vold, først imot ham og så hans familie. Heldigvis reddet en nabo dem ut av et hele. Nå er de livredde for hva som skal se skje videre.

La oss be:
-Takk Gud for at Guds rike går frem, til tross for forfølgelse.
- Vi ber for vår bror i Bangladesh og hans familie. Vi ber om at de skal oppleve fred i en urolig tid.
- Vi ber for Leah som fortsatt sitter i fangenskap i Nigeria. Og vi ber for alle som blir forfulgt i Nigeria. Vi ber om at de skal oppleve at lyset er sterkere enn mørket.

Vennlig hilsen 
Stefanusalliansen
Daniel Hop–Hansen