Kristne må møtes i skjul

Mennesker kommer til tro i Arabia. De trenger vår forbønn.

Arkiv: Illustrasjonsfoto.

Arkiv: Illustrasjonsfoto.

Noen ganger blir jeg frustrert når jeg skal skrive disse bønnebrevene. For jeg har lyst til å vise deg bilder av mennesker vi har møtt. Fortelle hva de heter, hvor de bor og hva de opplever helt konkret. Men jeg kan ikke. Risikoen er for høy. 

I de senere årene har mange fra Den arabiske halvøy kommet til tro på Jesus Kristus. De må oftest holde sin tro skjult; ikke bare i samfunnet som sådan, men også for sine nære og kjære. Stefanusalliansen vil være nær disse for å gi dem felleskap, omsorg og opplæring.  Derfor arrangerer vi årlig konferanser for å skape en arena hvor de kan kjenne seg sett og omfavnet i trygge omgivelser hvor de slipper å stadig se seg over skulderen i tilfelle noen overvåker dem.
 
Vi har nettopp hatt en slik konferanse med 27 deltakere fra hele den arabiske halvøy. Mange er helt nye på troens vei og trenger grunnleggende opplæring i kristen tro. I år var undervisningen om hvordan leve ut troen på arbeidsplassen. Dette er krevende for mange som kan oppleve en konflikt mellom sin tro på Jesus og det dere arbeidsgiver og kollegaer forventer av dem. Dog, arbeidsplassen byr også på muligheter. Folk som ser deres endrede liv, spør hva som er årsaken. Det åpner ofte for fortrolige samtaler hvor evangeliet kan presenteres.
 
På grunn av sikkerhetssituasjonen må vi være svært forsiktig med å ikke nevne landet hvor konferansen fant sted, eller hvor den enkelte kommer fra. De er usynlige for oss, men synlige for Gud; la oss løfte dem frem for ham.

BØNNEPUNKTER:
Takk for
-    Alle som er kommet til tro på Jesus Kristus på Den arabiske halvøy.
-    At evangeliet er blitt tilgjengelig for mange via TV, internett, radio i land hvor mennesker i lang tid har vært umulig å nå inn til.
Be for
-    Beskyttelse for alle som har kommet til tro, men som ikke kan fritt utøve sin tro.
-    Visdom til den enkelte disippel av Jesus for å finne en farbar vei å følge ham. Noen kan ikke engang fortelle sin ektefelle eller foreldre om sin tro uten å risikere livet.
-    Oppfinnsomhet i hvordan formidle evangeliet i krevende omgivelser
-    En jente som kom til tro på Jesus i sommer da hun var på ferie. Dette fikk familien vite, hun kan nå ikke reise hjem av frykt for å bli straffet.

Vennlig hilsen 
Stefanusalliansen
Daniel Hop-Hansen