Jemen: To kristne menn satt i fengsel

På vei for å døpe en ny i troen. Endte med at de ble angrepet.

Josef og Maryam arbeider med et nettverk på 250 Jesus-troende i Jemen. Foto: Johannes Morken

Josef og Maryam arbeider med et nettverk på 250 Jesus-troende i Jemen. Foto: Johannes Morken

Vi ble nylig kontaktet av ekteparet Josef og Maryam. Vi har tidligere skrevet om dem i Magasinet Stefanus. De har behov for at vi skal stå sammen med dem i bønn. Deres virkelige navn kan vi ikke bruke av sikkerhetshensyn.
 
Ekteparet bodde i Jemen i flere år før borgerkrigen startet i 2014. Dette er et land hvor islam er rådende, og hvor det er dødsstraff for frafall. De bor nå i et annet land i Midtøsten, men har jevnlig kontakt med kristne i Jemen. De er ikke mange, men det er blitt langt flere siden Josef og Maryam flyttet til Jemen. Ekteparet har kontakt et nettverk på innpå 250 kristne i Jemen, de tror at det bor noen få tusen kristne i landet til sammen.
 
Fra nå og frem til starten av desember avholdes det en rekke fakkeltog for kristne som blir forfulgt, temaet er: «På flukt for sin tro». Jeg går i fakkeltog for Josef og Maryam og dem de arbeider for. Det er de jeg har i hjertet, og det er dem jeg tenker på. Du kan også gå i tog for dem.
 
Ekteparet har tro på bønnens kraft.
De har akkurat fortalt oss at to kristne menn fra Jemen som har blitt fengslet. De var på vei til en annen by for å døpe en som var ny i troen. De ble angrepet på veien, og satt i fengsel. Våre venner kan vitne om lignende situasjoner som har skjedd før, og de har tro på at Gud kan gripe inn, og at dette også kan være en mulighet til å dele evangeliet i fengselet.
 
Det kristne felleskapet i Jemen består av undergrunnsmenigheter. Maryam forteller at mange av familiene lever under et sterkt press. Det er krevende å måtte skjule sin tro, og det kan skape ekstra spenninger i de kristne familiene. I de kommende dager skal de jobbe med familieveiledning for familiene. De skal undervise dem i hvordan de kan leve sammen for Herren og ha et godt familieliv.  

La oss be:

– La oss be om at våre trossøsken skal bevare troen, selv om de lever under et sterkt press.

– Be for de som ble fengslet, at Gud skal vende det vonde til noe godt, og at flere skal få høre om Ham.

– Be om at den nye i troen skal få en ny mulighet til å bli døpt.

– Be spesielt for familiene, at de skal oppleve Guds fred i en urolig tid.
 

Vennlig hilsen
Stefanusalliansen
Daniel Hop–Hansen