Den arabiske halvøy

Flere kommer til tro på Jesus Kristus

Khalid er en av konvertittene fra Den arabiske halvøy. Foto: Johannes Morken

Khalid er en av konvertittene fra Den arabiske halvøy. Foto: Johannes Morken

Ved hjelp av drømmer, syn, TV og internett kommer mennesker med muslimsk bakgrunn på sporet av Jesus som deres frelser. På Den arabiske halvøya støtter Stefanusalliansen et nettverk som følger mennesker som kommer til tro i skjul og ofte ikke har noen de våger å dele troen med. De siste ti-femten årene er det blitt langt flere enn tidligere som kommer i kontakt med kristen tro. Er ikke det fint?

Stefanusalliansen samler en del av dem til konferanser der de får fellesskap, veiledning og undervisning. Dissesamlingene er svært viktige. Jeg har selv hatt gleden av å være med på flere konferanser. De nye troende trenger både kunnskap og grunnfestet tro, og ikke minst oppleve at de ikke står alene. Da er det godt å fortelle at i Norge har de bønnevenner som står sammen med dem.

I 20 år har pastor Amir*, som er Stefanusalliansens partner, hatt ansvar for å koordinere oppfølging av mennesker som fra muslimsk bakgrunn søker kontakt med kristen tro. De har møtt kristen forkynnelse gjennom internett eller kristen TV. Amir forteller at de siste årene er det blitt langt flere som tar kontakt. En av grunnene er at det er blitt flere TV-kanaler som retter seg mot et arabisk og muslimsk publikum.

En annen grunn er at mange er trette av islamsk ekstremisme. Men konvertitter som er borgere i landene på Den arabiske halvøy, kan ikke stå åpent frem som kristne. De kan ikke oppsøke kirker, kanskje med unntak av i Kuwait.

Amir har hørt sterke vitnesbyrd også fra Saudi-Arabia. En av dem er en kvinne som møtte Jesus i en drøm. Kvinnen fortalte neste morgen mannen sin om drømmen. Han sa: «Vi er muslimer, ikke kristne.» Hun husket alt Jesus hadde sagt henne og fortalte det. Da begynte mannen å søke på nettet etter de setningene kona hadde fortalt om. Han fant en TV-kanal som formidlet disse. De tok kontakt – og begge ville bli døpt. Amir sin oppgave er blant annet å følge opp mennesker som møter Jesus på denne måten.

Dette kan du lese mer om i Magasinet Stefanus:

LA OSS BE:
. Be for de hemmelig troende på Den arabiske halvøy.
- Be for samlingene som Stefanusalliansen arrangerer for kristne fra Den arabiske halvøya.
- Be for Amir og hans tjeneste. Om beskyttelse og visdom i dette utfordrende arbeidet.
- Be om forandring på Den arabiske halvøy. At mennesker skal kunne utøve sin tro fritt.

Vennlig hilsen 
Stefanusalliansen
Daniel Hop–Hansen
*Dekknavn på grunn av sikkerhet