De må leve i skjul med troen, ble oppmuntret da de møttes

Kristne som blir forfulgt, er ikke alene. En lot seg døpe.

Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Illustrasjonsfoto: Shutterstock

I vårt første bønnebrev denne høsten ba vi om forbønn for en konferanse for Jesus-troende fra Den arabiske halvøy. Takk til dere som ba for dem som skulle på konferansen.  Dette er troende som må leve i skjul med sin tro.

Jeg og min kollega er nå kommet hjem, og har gode nyheter å meddele. I løpet av konferansen ble flere av deltakerne tryggere i sin tro. Vi fikk mange rike bønnestunder sammen. En av dem lot seg døpe. Det var en mektig opplevelse.

Vi kan ikke dele all informasjonen på grunn av sikkerhetshensyn. Deltakerne kom fra flere land på Den arabiske halvøy og enkelte fra andre land i Midtøsten. Vi møttes på et trygt sted i et land i Europa. De fleste av deltakerne var tidligere muslimer som er blitt kristne. Noen av dem har vært kristne noen år, og noen er helt ferske i troen. Det de har til felles er at de lever i en kontekst hvor det er vanskelig å leve åpent som en kristen.

Jeg ble utfordret til å holde en preken for dem mot slutten av oppholdet. Det måtte bli på engelsk, noe som ikke er helt min komfortsone, og så skulle det tolkes til arabisk. Jeg opplevde at jeg fikk en hilsen fra Herren. Tittelen på prekenen ble «You're not alone» - som Jesus sier til disiplene: «Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere.» (Johannes EV 14:18). 

Etter talen ville en ung kvinne ha forbønn. Hun fortalte at hun hadde kjent på en sterk ensomhetsfølelse, og at hun gruet seg til å reise hjem. Hun opplevde at talen var til henne. Flere av deltakerne kunne vitne om det samme. For meg ble det  en oppmuntring. For selv om jeg følte at jeg kom til kort sånn språklig sett, så fikk jeg dele et ord fra himmelen og det kommuniserte veldig bra. 

Bønnerop frå Bangladesh
Til slutt har jeg lyst til å dele et bønnerop fra Bangladesh. Vi har nylig fått høre at at en av våre venner, som er en ivrig evangelist, er blitt kraftig angrepet av en mobb. De likte ikke at han forkynte evangeliet. Vår venn er nå blitt tatt til fange og er blitt torturert. Nok en gang kan vi føle at vi kommer til kort, men vi kan legge vår bror i Jesu hender. 

LA OSS BE:
- Takk for at konferansen gikk bra. At mennesker ble styrket i sin tro og at en av dem lot seg døpe.

- Be om at deltakerne skal oppleve at de ikke er alene, i land hvor kristne blir forfulgt.

- Be for evangelisten i Bangladesh, at han skal løslates og at han skal bli helbredet fra denne traumatiske opplevelsen.

Hvis du ønsker å vite mer om vårt engasjement i Bangladesh kan du trykke her.


Vennlig hilsen
Stefanusalliansen 
Daniel Hop-Hansen