‘Sankta Lucia er troshelten som fortsatt må lyttes til’
Lucia: «Ingen kan gjøre meg uren i Guds øyne, uansett hva de gjør med kroppen min.»
Denne høsten har Vetle Lid Larssens bok «Lucias siste reise» toppet bokhandlernes bestselgerlister.
Historien som fortelles, er de utallige dramatiske hendelsene knyttet til Lucias levninger gjennom sytten hundre år. Men beretningen om Lucias liv - mens hun levde - har fasinert og forferdet kristne gjennom like mange år. Vi i Norge kjenner best til Lucia gjennom barnehagenes og skolenes markeringer. Spente, hvitkledde barn som tidlig om morgenen synger Sankta Lucia igjen og igjen til alle har fått lussekatter og batterilysene slukner. Selv om det meste av tradisjonens helgenhistorie er skrellet vekk, rører det enkle symbolet om lys midt i det mørkeste mørket ved noe dypt i de fleste av oss.
Martyrdøden
Gjennom historien har berettelser om Lucias korte liv vært noen av de mest leste helgenfortellingene. I Jacobus de Voragines helgenbiografi «Den gyldne legende» fra 1200-tallet gjengis en detaljert fremstilling av Lucias vei mot martyrdøden i år 304. I Vetle Lid Larssens roman finner man en rå versjon, uten undere og tegn. Lucia, som har valgt den ulovlige kristne troen, blir angitt av sin forsmådde forlovede da hun nekter å gifte seg og i stedet gir bort den verdifulle medgiften sin til de fattige. Hun dømmes til gjentatte voldtekter på et bordell før hun halshugges.
Seksualisert vold er fortsatt et brutalt våpen mot kvinner som velger en annen tro enn familiens eller storsamfunnets tro..
I helgenbiografien er historien en annen. Lucia blir på mirakuløst vis så tung at ingen får rikket henne ut av rettssalen, der hun har hatt en uredd samtale om sin kristne tro med den forherdede dommeren. Hun overlever forsøk på brenne henne levende, og vitner om Guds kjærlighet med sine siste ord, med et sverd stukket gjennom halsen. Men vel så oppløftende er Lucia sitt svar til dommeren som ønsker å vanære henne på det groveste. Lucia har vitnet om at Den hellige Ånd bor i henne. Dommeren sier at hun skal dømmes til voldtekter slik at hun ikke lenger er ren og Den Hellige Ånd derfor kommer til å forlate henne. Men Lucia står fast på at ingen kan gjøre henne uren i Guds øyne, uansett hva de måtte gjøre med kroppen hennes.
Seksualisert vold
Det budskapet fra den hellige Lucia er dessverre ikke selvsagt for tusenvis av kvinner i dag. Seksualisert vold er fortsatt et brutalt våpen mot kvinner som velger en annen tro enn familiens eller storsamfunnets tro.
Kvinner angripes også bevisst for å ramme et helt trossamfunn. Og smerten mangedobles i det uendelige når ofrene stemples som urene av sin egen familie og utestenges fra kirker og menigheter.
Lucia kan være en inspirasjon til å se ofre for seksualisert forfølgelse som helter og overlevende – ikke som urene svikere. For mange haster det fortsatt å få høre nettopp det budskapet.
FØRST PUBLISERT I DAGEN 13.12.2021
Her finner du alle våre ressurser om kvinners trosfrihet og angrepene på den.