IS drap menn for fote og gjorde kvinner til sex-slavar og handelsvare.
Skaper håp mot djevelsk IS-kraft
Han forsøker å holde håpet levende i Irak der landets myndigheter ikke vil ta i spørsmålet om hvordan den «djevelske kraften IS» oppstod nettopp der.

Emanuel Youkhana leder den kirkelige hjelpeorganisasjonen Capni som bidrar i gjenoppbygging i Nord-Irak.
Hele 76 kirker og klostre ble helt eller delvis ødelagt, skadet eller plyndret av terrorbevegelsen IS og andre i den irakiske storbyen Mosul og i de kristne landsbyene på Ninivesletta i Nord-Irak.
Arkemanditt Emanuel Youkhana har beskrevet skadeverket i rapporten «Fleeing ISIS», som handler om situasjonen for kristne på Ninivesletta i Nord-Irak, vest og sørvest for Mosul, Iraks nest største by, og elva Tigris.
Alt ble tapt
I de kristne landsbyene ble folk fordrevet med trusler og vold. I rapportens beskrivelser kommer de brutale ødeleggelsene av menneskers dagligliv og gudsliv opp for leserens indre øye.
– Alt ble tapt over natta. Hvordan kan du håndtere en slik situasjon uten å ha en tro å holde fast i? Den største kristne byen Karakosh hadde alt en kirke ønsker å ha; erkebiskop, prester, nonner, bibliotek og presteskole. Men over natta måtte erkebiskopen bruke telt til den hellige messe. Hvordan kan du holde ut og ikke kollapse uten en tro? sier Youkhana.
Youkhana laget rapporten for en konferanse om fremtiden for Iraks minoriteter etter IS. Andre laget rapporter om andre minoriteter. IS forsøkte å utrydde jesidiene. Youkhana er levende opptatt av alle minoriteters fremtid.
På flukt to ganger
Emanuel Youkhana leder hjelpeorganisasjonen Capni – Christian Aid Program Northern Iraq – som Stefanusalliansen har inngått samarbeid med, i første omgang for et år, for å skape arbeidsplasser i en kristen landsby.
Landsbyen ligger like under Mar Mattai-klosteret fra år 360 (Magasinet Stefanus 3-2018). Landsbyfolket flyktet først fra hovedstaden Bagdad under forfølgelsene etter den amerikanske invasjonen i 2003. Så måtte de flykte igjen da IS angrep Mosul og Ninivesletta i 2014. IS kom aldri inn i landsbyen, men frontlinjen var noen hundre meter unna – der kurdiske hærstyrker stoppet en rekke IS-forsøk. Husene står, men veiene inn til Mosul er ødelagt, og arbeidsplassene deres der er borte. Derfor er de i en desperat situasjon, og Capni vil hjelpe dem til å bli.
– Vi vil kjempe til det ytterste for å holde håpet levende. Men vi kan ikke klare dette alene.
Stefanusalliansen har inngått en avtale med Capni om å bidra til gjenoppbygging av en landsby og til å spre informajson om situasjonen for kristne og andre minoriteter i Nord-Irak. Saken fortsetter under videoen med Stefanusalliansens Ed Brown.
Avgrunn av mistillit
Iraks regjering har, sier Youkhana, ikke satt inn ressurser for å bygge opp igjen områdene i Nord-Irak. Den har heller ikke løftet en finger for å gjenoppbygge tilliten mellom sunnimuslimer, som IS springer ut av, og minoritetene.
– Så lenge grunnloven, lovverket og skolepensum ikke definerer minoriteter som likeverdige borgere, men bare som ikke-muslimer, er IS-ideologien høyst levende – i menneskers sinn og i institusjonene. IS er bekjempet militært, men ideologien lever og kan igjen føre til terrorisme, sier Youkhana.
«Djevelsk ideologi lever»
På en konferanse i Wien i fjor snakket Youkhana om de religiøse ledernes ansvar og om behovet for oppgjør med IS-ideologien. Iraks ambassadør var uenig, han sa IS hadde kommet fra Syria.
– Jeg svarte: «Vil du virkelig ha meg til å tro at det bare kom noen firehjulsdrevne biler over grensa og tok kontrollen over Iraks nest største by Mosul og et digert område av Irak?» Det er blitt en kultur her for å si at «vi er de hellige og djevelen kom utenfra». Nei, djevelen – IS-ideologien – lever i institusjonene, i skolepensum og i samfunnet. Det må regjeringen ta et oppgjør med, sier Youkhana og legger til:
– Selvfølgelig er det mange gode stemmer som taler for rettferdighet, og vi har mange allierte. Men det er en lang vei å gå. Jeg pleier å si at Irak en gang vil bli en god modell, men vil det da være kristne tilbake? Jeg frykter at kristendommen ikke vil overleve de neste generasjonene.
Han gleder seg likevel over at Iraks parlament i fjor innførte juledag som offentlig fridag – noe myndighetene i selvstyrte Kurdistan for lengst hadde gjort og Youkhana hadde kjempet for i årevis. Han vil at også jesidiene skal få en slik dag.
Vitner med gjerninger
– Hva er kjernen i Jesu budskap i denne situasjonen?
– Det vi i kirken gjør, sammen med våre partnere, noen av dem ikke-kristne, er å si at det er et lys som kan hjelpe oss. De materielle behovene må dekkes fra ulike kilder. Men vi må bære hverandres byrder og møte utfordringene sammen. Som kristne prøver vi å være et forbilde. Vi søker ikke hevn. Vi prøver å si at vi må lære av det som har skjedd for å hindre at det skjer igjen og prøve å bygge en fremtid sammen, sier Youkhana.
Capni bidrar også til gjenoppbygging i sunnimuslimske landsbyer som har levd med IS og som derfor også kan ha fostret IS. Men også der er mange hjem ødelagt.
– Vi sier: «Vi elsker dere.» Vi kan vitne for mennesker i handling, «så de kan se de gode gjerningene dere gjør og prise deres Far i himmelen». For å introdusere Herren for mennesker, må vi vise hvordan Han selv viste seg for oss – gjennom kjærlighet, nåde, tilgivelse og fred, sier Youkhana.
FØRST PUBLISERT I MAGASINET STEFANUS 2-2019. MAGASINET ER GRATIS, BLI ABONNENT HER