Han var dødsdømt. Satt vilkårlig fengslet i årevis. Nå skriver han brev om nåde og takknemlighet - Stefanusalliansen
Yousef Nadarkhani foran den eneste kirken som i byen Rasht tilbød gudstjenester på iransk (farsi) før kirken ble stengt av regimet.

Yousef Nadarkhani foran den eneste kirken som i byen Rasht tilbød gudstjenester på iransk (farsi) før kirken ble stengt av regimet.  

Iran   

Pastor Yousef Nadarkhani, som 26. februar ble løslatt  etter nesten fem år i Teherans beryktede Evin-fengsel, har delt et brev han skrev den dagen han ble sluppet ut. Han har delt det «som et vitnesbyrd og for å uttrykke min takknemlighet», skriver organisasjonen Article18 som arbeider for kristne i Iran.

Nadarkhani er en flere kristne fanger som ble satt fri i et større amnesti i forbindelse med 44 års dagen for etableringen av den islamske republikken i 1979.

Den iranske pastoren fra byen Rasht har kjent forfølgelsen på kroppen. Nadarkhani ble arrestert første gangen i 2006, på anklager om frafall fra islam og evangelisering. Den gangen ble han satt fri etter noen uker uten tiltale.

Dømt for protest
I 2009 ble Nadarkhani arrestert da han protesterte mot at alle elever, inkludert hans sønner, ble pålagt obligatorisk koran-undervisning etter skolen. Da ble han anklaget og dømt for protest. Tiltalen ble senere endret til frafall og evangelisering, altså samme tiltale som i 2006.

Dømt til døden
I 2010 ble Nadarkhani dømt til døden for frafall fra islam. Men i 2012 ble han frikjent for frafall, dødsdommen ble omgjort. Derimot ble pastoren dømt til tre års fengsel for evangelisering blant muslimer. Siden han allerede hadde sittet tre år i fengsel, ble han satt fri. I 2010 ble hans kone dømt til fengsel på livstid, men hun ble satt fri etter fire måneder.

Nadarkhani ble på nytt fengslet juledag i 2012, men ble satt fri 7. januar 2013. I 2017 ble han dømt til ti års fengsel og to års indre eksil for å «handle mot nasjonal sikkerhet ved å utbre huskirker og promotere sionistisk kristendom».

Hentet med makt
I juli 2018 ble Nadarkhani med hardhendt makt hentet til soning i Teherans beryktede Evin-fengsel. Der har han i en periode sultestreiket i protest mot at hans sønner, som er konvertitter, nektes trosfrihet i skolen. Konvertitter anerkjennes ikke som en religiøs minoritet, og er difor pålagt islamundervisning,

I 2020 ble dommen redusert til seks års fengsel. Samme år fastslo FNs arbeidsgruppe om vilkårlig fengsling at fengslingen av Nadarkhani var vilkårlig, av fire grunner:

• forvaringen var uten juridisk grunnlag
• han var internert som følge av legitim utøvelse av friheter

• mangel på rettferdig rettergang og rettsprosess

• diskrimineringen var basert på religiøs overbevisning

Nå er Yousef Nadarkhani ute etter knapt fem års soning. Men ifølge Article18 skal han fortsatt gjennom 30 piskeslag og to års indre eksil.

– Vi gleder oss over at Nadarkhani er ute av fengsel før tiden. Men de vilkårlige dommene mot ham og de mange årene i fengsel viser et regime som brutalt prøver å knekke ledere av husmenigheter ved å anklage dem for å true nasjonal sikkerhet. Vi må fortsatt minne ayatollahene på at verden ikke godtar undertrykkelsen av konvertitter, behaier og dem som kjemper for menneskerettigheter, sier redaktør Johannes Morken i Stefanusalliansen.

 


 

 

Yousef Nadarkhani har utholdt mange år i fengsel i flere omganger siden 2006. Foto: Article18

Her er hele teksten i Nadarkhanis brev:
«Jeg skriver disse få linjene som et vitnesbyrd og for å uttrykke min takknemlighet.

Å, hvor god og kjærlig er ikke vår Gud! Fordi Han viste meg hvordan jeg kunne tro på ham og bli fylt med Jesu Kristi kjærlighet og få styrke til å tjene Ham. Så jeg sier så lenge jeg lever: Ære til Gud, kongen til alle tider.

Ja, Han er den Gud som foredler sin kirke gjennom prøvelser, og forbereder den til å vise seg i Hans nærhet som en brud, uten lyte og flekker. Amen.

«Ydmyk Kristi tjener»
Som soldat og ydmyk Jesu Kristi tjener betrakter jeg alt jeg har opplevd i løpet av mine dager i tjeneste og utholdt i mitt hjemland Iran, som min lille del i Kristi arbeid og lidelse. Ved tro får jeg del i Hans lidelser, slik at jeg, ifølge Hans ord, også vil få del i Hans herlighet.

I dag er jeg ekstremt glad. Jeg gleder meg fordi jeg opplevde Guds løfte ble oppfylt, i min tillit til Ham. Han reddet meg fra langvarig fengsel - 10 års fengsel og to års eksil – slik Han tidligere befridde meg fra dødsdommen.

«Bønn om å holde ut»
Jeg vet at disse tingene skjer med meg fordi jeg ønsker å leve etter Guds vilje. Derfor ber jeg Ham om hele tiden å hjelpe meg slik at jeg kan være trofast mot Ham og utholde alt, å stå fast under alle omstendigheter og å vise ved måten jeg lever på at jeg ser frem til Jesu gjenkomst.

Hver gang tanken kom om at det er svært vanskelig å tjene Ham i denne verden, husket jeg at det vil komme en dag da jeg vil sitte ved Hans side og regjere sammen med Ham.

«Gud lyver aldri»
Selv om jeg som Guds barn er blitt sperret inne mange ganger på grunn av Jesu navn, tror jeg fortsatt at ingen noensinne kan låse inne Hans ord på noe tidspunkt eller sted. Guds Ord er spredt overalt. Ja, jeg tror på Hans ord.

Gud lyver aldri! Guddommelige sannheter står alltid, og ingenting kan ryste dem. Dette er en grunnstein som to setningene er skrevet på: Gud kjenner dem som virkelig tilhører Ham. De som tror de tilhører Kristus, må avstå fra å gjøre urett.

«De som trodde på falske anklager»
Som i alle tider, slik også i dag: Midt i alle vanskeligheter, lidelser og press som Satan og ondskapens åndelige krefter påfører Guds folk, er det noen blant oss som har vendt seg bort fra Gud og hans bud og blitt svake i sin tro. De har handlet mot sine tjenere og medmennesker, de har vitnet og trodd på falske anklager fra den ondes tjenere. Det har forårsaket motløshet og fortvilelse blant troende, noe som gjør dem ute av stand til å gå gjennom prøvelser. Jeg håper Gud ikke vil holde denne ugjerningen mot dem.

Men ved sin nåde, hjalp Gud oss gjennom. Vi ble igjen vitne om hans nåde, i vår tillit og tro, i den fred som Han ga oss i våre hjerter før vi ble satt i fengsel. Må Guds trofasthet stå evig fast i våre minner. Må Guds nåde og barmhjertighet være med dem som ifølge Hans befaling ikke har avstått fra å gjøre gode gjerninger ved å tjene og hjelpe disse Kristi minste.

«Som Paulus»
Jeg siterer Paulus som led mange ganger fordi han forkynte evangeliet, som led alvorlig forfølgelse og måtte utholde vanskeligheter og fengsel: måtte Gud vise nåde og barmhjertighet til dem som ikke skammet seg over vår fengsling, som husket oss, og prøvde å møte våre behov og, i bønn sto sammen med oss også i den åndelige kampen,  og på den måten ble en kilde til oppmuntring og glede, slik at vi kunne stå fast.

Ære være Gud, som alene er vis, gjennom Jesus Kristus for alltid! Amen

Jesu Kristi ydmyke tjener, Yousef Nadarkhani, 26. februar 2023
 
 

AKTUELT

Prosjekt