Modige iranske kvinner - Stefanusalliansen
Kvinner i Brussel demonstrerer for iranske kvinner etter drapet på Mahsa Amini som ifølge moralpolitiet brukte hijaben feil.

Kvinner i Brussel demonstrerer for iranske kvinner etter drapet på Mahsa Amini som ifølge moralpolitiet brukte hijaben feil.  


Det har gått tre uker siden den altfor tidlige og meningsløse døden til Mahsa Amini, en 22 år gammel kurdisk iransk kvinne. Hun ble drept for ikke å bruke hijab riktig.  

Siden da har iranere i sinne protestert i hver eneste by i Iran og over hele verden.  

Det er blitt publisert mange bilder på nettet av kvinner som tar av seg hijaben og klipper håret. Hår har vært et symbol på skjønnhet i persisk kultur, og kvinner trosser regjeringen ved offentlig å klippe sitt dyrebare hår.  

Kvinner i fortropp 
Atlantic Monthly har kalt disse protestene for «Hodeplaggets bål», og en annen artikkel i The Conversation beskrev situasjonen som «Iran i brann: Nok en gang er kvinner i fortroppen for transformativ endring». De siste protestene har synliggjort motet og utholdenheten til kvinner i Iran. 
 
Gjennom historien har kvinner ofte vært de som ikke er sett av samfunnet. I Iran er kvinner skjult bak hodeplaggene. Når moralpolitiet regelmessig kjører rundt for å håndheve kvinners kleskode, er det vanskelig for mange kvinner å føle seg akseptert og respektert av samfunnet. Selv nå som protestene har fortsatt etter Aminis død, prøver den iranske regjeringen å stoppe protestene ved å slå av internett slik at verden ikke skal se hva som skjer i landet. Deres håp er at protestene vil være «ute av syne, ute av sinn» 

Gud ser kvinner 
Bibelen viser oss derimot en medfølende Gud som ser. Han ser urettferdighetene i Iran og over hele verden. Han så Hagar i 1. Mosebok, og hun responderte: «Du er den Gud som ser meg» (16,13). I Lukasevangeliet så Jesus den forkrøplede kvinnen og helbredet henne (13, 10–13). Han så kvinnen ved brønnen. Han så Maria Magdalena. Han så Maria og Marta. 

I Lukas 7, 36-50 møter vi en annen kvinne som ble sett av Jesus. Ved å bli sett opplevde hun ikke lenger skam eller skyld. I stedet opplevde hun en slik frigjørende nåde at hun vasket Jesu føtter med tårene og tørket føttene hans med det lange håret. Denne visjonen om at håret hennes blir brukt til å vaske Jesu føtter, er en visjon om frihet. Hun trengte ikke å skjule håret for å bli akseptert av ham. Og hun var så takknemlig for den friheten hun fant i Guds nåde og tilgivelse at hun ønsket å tjene ham med alt hun hadde. 

 

Denne visjonen om at håret hennes blir brukt til å vaske Jesu føtter, er en visjon om frihet. Hun trengte ikke å skjule håret for å bli akseptert av ham.

 

Kvinner er kirkens ledere 
Det er i lys av denne friheten i Kristus at 60 prosent av dem som leder husmenighetene, undergrunnskirkene i Iran, er kvinner. De er bestemødre, mødre, tanter, søstre og døtre i Iran. 

Selv om de er blitt brutalt undertrykt av regimet, fortsetter de å åpne sine hjem og lede gjennom gjestfrihet. En kvinnelig student av oss som for tiden soner en dom på 8 år i fengsel, har fortalt at hun i fengselet vil bruke sin utdannelse til å gi bibelundervisning til sine medfanger. I dag hedrer vi disse kvinnene som er aktivt engasjert i sin nasjons opprør for endring. Vi takker Gud for deres styrke og mot. 

Vi fortsetter å følge det som skjer i Iran med stor spenning og forventning. Vi ber om at den internasjonale eksponeringen vil dempe regimets ønske om å vise sin makt med enda mer blodsutgytelse. Rapporter tyder på at mer enn 90 mennesker allerede er blitt drept av Revolusjonsgarden under protestene. Jeg inviterer til å bli med i bønn og forbønn for Iran. Be for dem som protesterer, be om at regjeringen ikke vil reagere med å gjøre enda mer skade. Be for dem som har makt, at Guds Ånd må lede dem til en vei av barmhjertighet og fred.  

Bli med i bønn 
Som leder for Pars Theological Center, som gir utdanning til kristne iranere, appellerer jeg: Be for våre elever, både menn og kvinner, at de kan være hyrder for de mange som trenger Jesu fred. Be om at de kan være salt og lys i solidaritet med nasjonen. Be om at de vil være vår Herres hender og føtter, og bringe hans helbredende berøring til dem som er mest ødelagte rundt dem. Måtte Herrens barmhjertighet hvile over det vakre, men ødelagte landet Iran. 

PUBLISERT I DAGEN, 4.10.2022

---

Pars Theological Center med base i London gir ledere I iranske menigheter i og utenfor Iran teologisk utdanning, lederopplæring og rådgivning. Opplæringen skjer både via internett og gjennom fysiske kurs. Senteret støttes av Stefanusalliansen. Teksten er oversatt fra engelsk av Johannes Morken.

AKTUELT

Prosjekt