‘Mitt mismot fikk seg en overraskelse. Nye kommer til tro’ - Stefanusalliansen
Ramazan Arkan - pastor i Antalya i Tyrkia.

Ramazan Arkan - pastor i Antalya i Tyrkia.  

Tyrkia   
Misjon   

De siste to årene er vi blitt vant til å ha begrensninger i våre daglige aktiviteter og vårt kirkelige liv og tjeneste. Til tider har det for meg vært ensomt, vanskelig, frustrerende og rett og slett nedslående. Jeg har hatt mange bekymringer. 

Jeg så ikke menneskers behov, fordi menigheten ikke kunne møtes. Da restriksjonene endelig ble opphevet sist høst, fikk gudstjenester og andre aktiviteter svakt oppmøte. Jeg var urolig for at menigheten kanskje ikke ville komme tilbake som før pandemien. Vi planla julegudstjenester og juleaktiviteter, men jeg hadde ikke store forhåpninger. 

Gud ville vise meg 
En dag pratet jeg med en venn. Jeg fortalte ham at det noen ganger også tok motet fra meg at kirken vår ikke tiltrekker seg flere fagfolk, som leger eller advokater. Jeg har en visjon om at kristendommen skal spre seg blant de høyt utdannede.  

Men så fikk begrensningene mine seg en overraskelse! Gud bestemte seg for å vise meg hva han syntes om dem. Bare timer etter at jeg uttrykte min skuffelse over at vi ikke så leger og advokater komme til tro, ga en advokat livet sitt til Kristus i kirken vår!   

I juletiden gjennomførte vi fire utadrettede aktiviteter. Over 600 kom. De fikk høre evangeliet og mottok Det nye testamente.  


Mange er blitt desillusjonert av det konservative, islamistiske partiet som sitter ved makten. 

Ramazan Arkan 

 

Kommer til tro 
Begrensningene jeg hadde sett, fantes ikke på Guds agenda. Siden oktober har 17 mennesker gitt livet sitt til Kristus. Flere og flere deltar i vårt disippelopplæringsprogram. Hver dag kommer ca. ti til kirken for å stille spørsmål om kristendom og tro. 

Tyrkia har alvorlige økonomiske og politiske problemer. Mange er blitt desillusjonert av det konservative, islamistiske partiet som sitter ved makten. Folk søker etter noe annerledes og kommer for å prøve ut kristendommen.  

Bygger nytt 
Her er enda en god nyhet: Vårt tredje kirkested er nå under bygging. Første møte planlegges i september. Da vil vi ha samlinger på tre ulike steder her i byen. 

Gud har vært trofast og gjør mer enn vi kunne forvente. Vi er takknemlige, spente og veldig oppmuntret. 

Tusen takk for bønnene og støtten. Vi er så takknemlige for oppmuntringer og omtanke fra Stefanusalliansen og deres venner. Vi ber om Guds velsignelse videre i 2022. 

Ramazan Arkan er pastor i Antalya evangeliske kirke, Tyrkia 
 

AKTUELT

Prosjekt