Anna skrev ‘Salige er de som skaper fred’. Kan få tre års fengsel - Stefanusalliansen

 


Et lite antall russere fortsetter å uttrykke sin motstand mot Russlands invasjon av Ukraina – på grunn av sin tro eller ved bruk av religiøse bilder og sitater. I tur og orden blir de arrestert og bøtelagt i henhold til Russlands krigstidslover som straffer «diskreditering» av de væpnede styrkene. Det skriver nyhetstjenesten Forum 18 som Stefanusalliansen var med på å starte og fortsatt støtter.

Den 15. mars begynte rettssaken mot musikeren Anna Chagina i Tomsk. Hun er tiltalt etter straffelovens artikkel 280.3 («Offentlige handlinger som tar sikte på å diskreditere bruken av Russlands væpnede styrker for å beskytte interessene til Russland og dets borgere, [og] opprettholde internasjonal fred og sikkerhet»).

Bøtelagt
Chagina startet protesten mot krigen allerede i mars 2022. Hun deltok i en demonstrasjon i byen Tomsk i Sibir bare to dager etter at president Putin 18. mars signerte en serie nye lovregler som økte straffene for å «spre falsk informasjon» om og «diskreditere» den russiske hæren. Hun fikk 45 000 rubler i bot. Det tilsvarer tre månedslønner. Årsaken var plakaten med påskriften «Velsignet er de som skaper fred» («Salige er de som skaper fred») på en demonstrasjon i Tomsk i mars 2022.

Nå er hun stilt for retten med mer alvorlige anklager. Påtalemyndigheten anklager Chagina for gjentatte ganger å ha «diskreditert» de russiske væpnede styrker. Hun holdt opp en plakat under en protest der det sto «Salige er de som skaper fred», et sitat fra Matteus-evangeliet. Senere la hun ut antikrigsmateriell på det russiske sosialmediet VKontakte, Russlands svar på Facebook.

Forum18 skriver at det er noe uklart nøyaktig hvilke tekster som er basis for tiltalen. Neste høring i saken mot Chagina er 11. april.

Oppdatering 19. juni: En høring skulle etter planen foregår 14. juni. Saken vil bli oppdatert.

«Kvelende»
Chagina sier at hun etter at hun ble arrestert for plakaten med påskriften «Salige er de som skaper fred», mange ganger «vendte seg til disse Kristi ord. Jeg innså at det å skape fred begynner med det en person har i hjertet».

Hun sier også: «Fra øyeblikket krigen startet, begynte jeg aktivt å lære hva andre kristne tenker om krigen. En ubehagelig overraskelse var at hat, splittelse, smerte og frykt, som usynlige fiender, kommer overalt fra. Tanken på at det er prester som velsigner folk til å drepe, er veldig vanskelig, uutholdelig og kvelende. Det er forferdelig å se at en betydelig del av den russisk-ortodokse kirken er fanget av avgudsdyrkelse overfor staten og en etnisk gruppe. Dette begynte ikke 24. februar [2022], men har dessverre pågått i århundrer. Det er enda vanskeligere for meg å forstå at det blant russisktalende protestanter også er dem som ser jordiske autoriteter som viktigere enn evangeliet.»

Hvis Anna Chagina blir dømt, risikerer hun opptil tre år i fengsel eller en bot på opptil 300 000 rubler, tilsvarende drøyt 41 500 kroner. I mellomtiden må hun leve under portforbud om natten og har forbud mot å bruke internett.

Holdes i arresten
Den ortodokse presten fr. Ioann Kurmoyarov er den eneste i tillegg til Chagina som for tiden står for retten for å ha kritisert krigen fra et religiøst perspektiv. Han hører til en russisk ortodoks kirke (ROCOR – Russian Orthodox Church Outside Russia) som ikke godtar Moskva-patriarkatet. Han har sittet i varetekt i St. Petersburgs Kresty-2 fengselet siden han ble arrestert i juni i fjor. Den 15. mars avviste nemlig St. Petersburg byrett hans siste anke mot fengslingen.  Han er tiltalt etter straffelovens artikkel 207.3 ("Offentlig spredning, under dekke av troverdige uttalelser, av bevisst falsk informasjon om bruken av den russiske føderasjonens væpnede styrker"). Neste høring i hans sak er 10. april i Kalinin tingrett.
 

Rostislav Charusin fotografert i Moskva 27. februar med en plakat med ordene «Du skal ikke drepe». Foto: Nikolay Novikov/OVD

I Moskva fastslo politiet at Rostislav Charushins plakat som siterte tre av de ti ti bud – inkludert det femte bud «Du skal ikke drepe» – «tydelig uttrykker en negativ holdning til bruken av Russlands væpnede styrker for å beskytte interessene til Russland og dets borgere».  

En domstol bøtela ham den 9. mars – og det to ganger – for både «diskreditering» av hæren og for brudd på demonstrasjonsloven.  

Forum 18 spurte innenriksdepartementet i Moskva hvorfor politibetjenter hadde arrestert Charushin fordi han siterte Bibelen og fredelig uttrykte sin tro. Vi spurte også hvorfor slike handlinger bør betraktes som «diskreditering» av de væpnede styrkene. Pressekontoret nektet å svare og oppga personvern som grunn. 

I Kareliya i februar satte Jekaterina Kukharskaya opp klistremerker rundt omkring i regionhovedstaden Petrozavodsk. Klistremerkene var utstyrt med det sjette budet - «Du skal ikke drepe» - og ulike antikrigsslagord. Politiet har siktet henne etter forvaltningsloven (artikkel 20.3.3). Hun skal møte i retten 20. mars.  

Forum 18 skrev til innenriksdepartementet i Republikken Kareliya for å spørre hvorfor distribusjon av klistremerker med religiøst og pasifistisk innhold skal betraktes som «diskreditering» av de væpnede styrkene. Forum 18 fikk ikke noe svar.  

Aleksey under sin protest i Vladivostok 8. februar i år. Foto: OVD-Info.

En mann i den østlige byen Vladivostok ble 8. februar tatt av politiet til et kort opphold på psykiatrisk enhet etter å ha protestert mot krigen med hjelp av en plakat av det sjette budet, «Du skal ikke drepe». Etter at han var kommet ut, ble han 15. februar på nytt tatt inn til avhør, men sluppet fri. Politiet har gitt ham en formell advarsel, men ser ikke ut til å ha siktet ham. Menneskerettsgruppen OVD-Info bruker bare fornavnet Aleksey. Han holdt opp plakaten nær Forvandlingskatedralen på byens sentrale torg.

Til OVD-Info sier Aleksey at at årsaken til at han ble tatt av politiet den andre gangen, var at han sa at «Gud er mot denne spesialoperasjonen». Politiet sa under avhøret at de ville sende rapport til Senteret for å bekjempe ekstremisme.

Mens mange russiske religiøse ledere har støttet invasjonen av Ukraina – spesielt den russisk-ortodokse patriarken Kirill og pinsevenner og muslimske ledere – har noen få motsatt seg det og har forlatt landet. Det gjelder den jødiske sjefrabbineren Pinchas Gildsmith, den lutherske erkebiskopen Dietrich Brauer og den buddhistiske øverste lama av Kalmykia, Telo Tulku Rinpoche. I januar i år ble Rinpoche den første religiøse lederen som ble erklært som «utenlandsk agent» av Russlands justisdepartement. 

  • LES en lengre artikkel for engelsk hos Forum18

AKTUELT

Prosjekt