Advokater, aktivister og ledere fordømmer Kinas systematiske anklager mot husmenigheter.
‘Det må være grenser for respekt i møte med Kinas brutale diktatur’
Det er viktigere med frihet for de forfulgte enn frihandel for oss rike, skriver Johannes Morken.
Espen Barth Eide burde tatt opp med Kinas utenriksminister Wang Yi situasjonen for Yis fengslede navnebror da han mandag og tirsdag var i Beijing. Men forfølgelsen av Kinas kristne og mennesker i andre religioner synes dessverre ikke å ha gått opp for den norske utenriksministeren.
Barth Eide opplyser at han tok opp menneskerettigheter under møtet med kollega Wang Yi i Beijing. Han nevner i en pressemelding uigurene i Xinjiang og situasjonen i Tibet og Hongkong. Dette er vel og bra.
Til NRK sier han at det er viktig å ta opp disse spørsmålene «på en respektfull måte». Så respektfull er Norge at et forslag om å undersøke om forfølgelsen i Xinjiang «bryter med internasjonal rett», ble blankt avvist av flertallet i Stortinget i fjor vår. Wang Yi satte nok pris på den respekten da han besøkte Norge i mai.
Lovordene satt da også løst da Wang Yi kvitterte for Barth Eides besøk i Beijing. Han sa at forholdet mellom Norge og Kina er blitt mer «modent og motstandsdyktig» gjennom årene. Han roste den norske regjeringens «objektive, rasjonelle og vennlige syn på Kinas utvikling».
Forfølgelse
En viktig del av Kinas utvikling er at landet er blitt et diktatur som forfølger sine etniske og religiøse minoriteter og brutalt undertrykker ytringsfriheten. Kina er verdens mest avanserte overvåkningssamfunn. Forfølgelsen av trosminoriteter er den verste siden den blodige kulturrevolusjonen (1966-76). Derfor er det på sin plass å nevne den kinesiske utenriksministernes navnebror.
Pastor Wang Yi i den uregistrerte kirken Early Rain i Chengdu har siden starten av desember 2018 vært fengslet og siden andre juledag 2019 sittet inne med en dom på ni år. Han hadde kritisert brudd på menneskerettighetene for mange andre, også uigurene. Og han praktiserte sin egen trosfrihet ved å lede en uregistrert kirke, en som ikke vil styres og kontrolleres av kommunistpartiet. Wang Yi, altså pastoren, er derfor dømt for angivelig å ha «oppildnet til å undergrave staten».
Stengte kirker, nedrevne kors
Kirken i Chengdu ble – som mange andre liknende kirker – stengt med brutal makt. Menighetene fortsetter i små grupper som trakasseres og forfølges. Da menigheten Chengdu i desember i fjor ville markere femårsdagen for razziaen og stengingen, gjorde politiet alt de kunne for å sabotere et digitalt bønnemøte.
Kinas hersker Xi Jinping slår systematisk ned på kristne og andre religiøse ledere som ikke innordner seg kommunistpartiets kontroll. Også den godkjente, protestantiske Tre selv-kirken merker presset. Tusenvis av kors er revet ned og erstattet med kinesiske flagg. Prester som ikke vil innordne seg, er fengslet.. Moskeer, kirker og templer er revet av et regime som også forbyr barn og unge under 18 år å gå i slike bygg.
2024 startet med innføringen av et direktiv for undervisning i «patriotisme». Også religiøse ledere er pålagt å forkynne en patriotisme som er definert av kommunistpartiet, som er tydelig på at alle religioner skal ledes av partiet.
Frihandel og diktatur
Samtidig kommer et eget direktiv for kontroll med religionen til de sterkt forfulgte og hovedsakelig muslimske uigurene. Også den religiøse forfølgelsen av uigurene blir enda tydeligere, en forfølgelse som pakkes inn i påstander om at det handler om å bekjempe «terrorisme og ekstremisme». Terror og ekstremisme må bekjempes, men ikke ved å sperre en million inn i fangeleire.
Ja, det er meget viktig å snakke med Kina om klima og om behovet fred i Midtøsten og Europa. Men samtidig er det viktig å ikke bli for respektfull i møte med et diktatur. Det er viktigere med frihet for de forfulgte enn frihandel for de rike.
Jeg har ikke sett norsk kritikk av Kinas brutale forfølgelse av trosfriheten. Kanskje har ikke kunnskapen om voksende undertrykkelse og forfølgelse nådd Victoria terrasse? Det kunnskapshullet kan enkelt tettes.
Individets rett
Utenriksminister Wang Yi forklarte, ifølge Barth Eide, at «Kina har en kollektivistisk tilnærming til dette med rettigheter mens vi i Vesten fokuserer mer på individet».
Den brutale konsekvensen er Wang Yi, den modige pastoren, må sitte i fengsel i årevis. Blir fengslingen tatt opp i neste norske møte med pastorens mektige navnebror?