Beirut-kirke åpner dører for mennesker på flukt fra krig - Stefanusalliansen
Panisk flukt fra raketter og bomber i Sør-Libanon.

Panisk flukt fra raketter og bomber i Sør-Libanon.  


Resurrection Church Beirut åpner dørene for mennesker som flykter fra krigen som herjer i Sør-Libanon. Menigheten, som Stefanusalliansen har støttet i mange år, er vitne til en humanitær tragedie:

Titusenvis flykter i panikk fra Sør-Libanon og Beqaa-dalen i nordøst. De søker fortvilt tilflukt i Beirut og byer nord i Libanon.

Mange er i desperat behov for husly og alt de trenger for å overleve.

Huser 25 familier
Menigheten huser 25 familier i 5 leiligheter.

De har distribuert 170 madrasser og 150 tepper.

30 store mat- og hygienepakker ble gitt til våre pastorer. Dette gir pastorer og andre hjelpere muligheten til å lage mat til flyktningfamiliene.

10 familier i nød har fått klær.

Frivillige er organisert til å lage måltider til familier.

– Vi holder også et daglig bønnemøte via Zoom for menigheten og samfunnet rundt, slik at vi kan komme sammen i bønn for Libanon.

«Stoler på Gud»
– Til tross for de overveldende utfordringene, fortsetter vi å stole på Guds styrke og generøsiteten fra vårt samfunn for å gi omsorg til de som er i akutt nød, sier menigheten.

– Som kirke er vi kalt til å være fredsbyggere i en verden som ofte er revet av konflikt. Krig forstyrrer liv, ødelegger samfunn og sår frø av frykt og fortvilelse. I disse vanskelige tidene blir vi minnet om Jesu ord i Matteus 5:9:  «Salige er fredsbyggerne, for de skal kalles Guds barn.» Vi tror på bønnens kraft til å bringe fred, helbredelse og håp til de som er rammet av konflikt.

Menigheten var i sin tid en av de første kirkene i Libanon som i 2011 åpnet dørene for flyktninger fra borgerkrigen i Syria.

 

 

Glimt fra Resurrection Church Beirut (RCB) sitt hjelpearbeid.

«Bli med i bønn»
I disse vanskelige tidene ber menigheten om å bli med dem i bønn.

Be for folket i Libanon: Be for de som sørger over tapte kjære, de som lider av Posttraumatisk stressyndrom (PTSD), og dem som føler seg håpløse. Må de finne trøst og styrke.

«Herren er nær den som har et knust hjerte, og frelser dem som har en nedbrutt ånd» (Salme 34:18).

Be for møter med Kristus: Be om at folk i Libanon må se Hans kraft virke i regionens svakhet. Må de ha drømmer, visjoner og oppvåkninger som fører dem til frelse.

«Folket som vandret i mørket har sett et stort lys; de som bodde i et land med dyp mørke, over dem har lyset strålt» (Jesaja 9:2).

Be for vår kirke og ledere: Be for pastor Hikmat og våre kirkeledere mens de navigerer disse omstendighetene, søker veiledning i sine ord og handlinger. Be for våre nødhjelp-, medisinske- og samfunnstjenesteteam mens de planlegger for nødsituasjoner.

«Hvis noen av dere mangler visdom, la ham be til Gud, som gir alle rikelig og uten bebreidelse, og det skal bli gitt ham» (Jakob 1:5).

Be for våre pastorer og tjenesteledere: Løft opp våre 50 pastorer og tjenestelederne, og be Gud gi dem oppmuntring og visdom til å lede og ta vare på sitt folk samt dele håpet fra Kristus.

«Og jeg vil gi dere hyrder etter mitt eget hjerte, som skal føde dere med kunnskap og forståelse» (Jeremia 3:15).

Be for nødhjelp og medisinske tiltak: I løpet av disse krigstidene har mange blitt fordrevne og skadet. Be om støtte mens vi haster for å distribuere nødhjelp og gi medisinsk behandling til de som trenger det.

«Bær hverandres byrder, og så oppfyller dere Kristi lov» (Galaterne 6:2).

 

Her kan du gi en gave direkte til Resurrection Church Beirut

AKTUELT

Prosjekt