Aleena fra Saudi-Arabia drømte om et lysende kors - Stefanusalliansen
I en drøm så muslimske Aleena et lysende kors som folk strømmet til.

I en drøm så muslimske Aleena et lysende kors som folk strømmet til.  


HØR TEKSTEN SOM LYDFIL

Aleena fra Saudi-Arabia ble irritert da en terapeut ville be for henne da Aleena var deprimert som student i Malaysia. Så drømte hun en natt om et lysende kors. 

Da en misjonær skulle beskrive sin tjeneste i et arabisk land, fikk boka tittelen «Too hard for God?» – «For vanskelig for Gud?». Misjon på Den arabiske halvøy er særlig krevende. Her finner vi noen av jordens mest lukkede samfunn. Tillit finnes bare innen familien. Inn i hjemmene slipper sjelden andre enn familiens nære krets. Det er sterk segregering mellom kjønnene. 

I årevis arbeidet misjonærene uten å se særlig resultater. Ved en misjonskonferanse som Stefanusalliansen deltok på for 20 år siden, kom de første rapportene om at noe var i ferd med å endre seg. Folk var i økende antall kommet til tro på evangeliet. Ganske mange hadde begynt å drømme om Jesus. Undrende tok de kontakt for å høre evangeliet.  

Dette var til stor oppmuntring for mange som hadde tjent evangeliet. En kvinne som hadde arbeidet ved et sykehus, hadde formidlet evangeliet ved sitt barmhjertighetsarbeid. I 40 år hadde hun aldri sett noen komme til tro. 

Internett og TV 
Men nå er tiden en annen, samfunn er i stor endring. Internett og TV setter folk i stand til å finne svar på brennbare spørsmål uten å eksponere dette for familie og venner. Likevel, en dataskjerm er ikke nok, folk trenger fellesskap. Derfor har Stefanusalliansen i flere år arrangert konferanser hvor deltakerne kan få opplæring, oppleve et fellesskap og bli bedt for. Dette er et sensitivt arbeid som vi ikke kan eksponere, for å ikke sette folk i fare. Men vi vil gjerne dele vitnesbyrdet til en som var med i år. 

Aleena, som kommer fra Saudi-Arabia, studerte i Malaysia. Aleena er ikke hennes egentlige navn. 

– Det gikk ikke bra, jeg skjønte at det ville bli vanskelig å bestå eksamen. Desperat ba jeg Allah om hjelp, men opplevde ikke at jeg fikk svar. Det gikk dårlig på eksamen. Siden jeg ikke fikk svar på desperate bønner, forsvant troen. Jeg ble agnostiker. 

Nedtrykt
Aleena kjente seg nedtrykt og mislykket. Til slutt fant hun frem til en profesjonell terapeut. Haken var at behandleren var kristen – som gjentatte ganger ville be for Aleena. 

– Det irriterte meg, jeg hadde fått religion langt opp i halsen. 

Aleena var misfornøyd fordi hun ikke fikk behandlingen hun hadde forventet. 

– Jeg følte at jeg hadde kastet bort pengene. Det var fristende å klage på terapeuten til myndighetene, da ville hun få problemer, sier Aleena. I muslimske Malaysia er det forbudt å prøve å få en muslim til å konvertere. Dypt fortvilet og nedtrykt reiste Aleena hjem. 

Ba en enkel bønn 
Men en kveld tenkte Aleena at hun skulle prøve å følge rådene hun hadde fått av terapeuten.  

– Det var ikke mye jeg visste om kristen tro; stort sett bare det jeg hadde sett på amerikanske filmer. Der var det ofte noe om Jesus. Så ba jeg denne bønnen: «Jesus, du som jeg har sett på film. Hvis du finnes, kom til meg!» 

 Den natten drømte Aleena. Hun så et lysende kors.  

 

Så ba jeg denne bønnen: «Jesus, du som jeg har sett på film. Hvis du finnes, kom til meg!» 

Aleena fra Saudi-Arabia


 

– Folk fra alle nasjoner strømmet til korset, det var som en magnet. Da skjønte jeg at jeg ikke hadde kastet bort pengene. Jeg måtte lære mer. Jeg lastet ned en bibel-app på mobilen og begynte å lese. 

Etter to måneder fikk Aleena via Twitter kontakt med en kristen amerikansk kvinne som snakket arabisk. Slik fikk hun fellesskap. 

Drømmene tok ikke slutt

– En natt drømte jeg at jeg ble tatt til himmelen. Der var det dekket et bord. Venninnen min fra Twitter ønsket meg velkommen.  Da skjønte jeg at det var der jeg hørte til.  

Familien så forandringen 
Familien så at noe var skjedd, de sa til Aleena: «Du er så forandret!» Hun hadde vært oppfarende og sint, nå var hun en helt annen. Aleena spilte kristne lovsanger så det hørtes i huset.  

– Min fem år gamle søster spurte hvorfor det var så mye Jesus i sangene, så familien fant snart ut hva som var skjedd.  

Faren lurte på hvem som ba for ham
Aleena fikk fellesskap med flere troende via internett. 

– En dag hørte min far at en venninne av meg ba for ham over WhatsApp. Han lurte på hvem som ba for ham uten å kjenne ham, forteller Aleena.  

Så langt Aleenas historie. Evangeliet finner vei gjennom lukkede dører. Det er levende, men usynlige kirker i alle land på Den arabiske halvøy. Mennesker møtes ofte i skjul, mange følger Jesus uten at noen i familien vet det. Gud ser dem. Stefanusalliansen vil fortsette å tjene gjennom våre lokale partnere. 

FØRST PUBLISERT I MAGASINET STEFANUS 7-2022

 

AKTUELT

Prosjekt